advertisemant

Thursday, August 25, 2011

Amerika terus curiga penduduk Islam



CIA didakwa bantu polis New York buat intipan di masjid, pantau kegiatan masyarakat 

NEW YORK: Organisasi pembebasan hak asasi Muslim Amerika Syarikat kelmarin menggesa siasatan persekutuan dan sesi keterangan di Senat terhadap laporan menunjukkan Agensi Perisikan Pusat (CIA) membantu Jabatan Polis New York (NYPD) mengumpul maklumat perisikan di masjid dan kawasan etnik minoriti.
Majlis Hubungan American-Islamic (CAIR) mengesyaki wujudnya kerjasama antara polis dan CIA dalam mengumpul maklumat perisikan yang melanggar Perlembagaan Amerika, Akta Hak Persendirian 1974 dan arahan presiden melarang CIA mengintip rakyat Amerika, kata peguam CAIR, Gadeir Abbas.
“Memang wajar sesi memberi keterangan diadakan dalam hal ini,” kata Gadeir yang meminta Jawatankuasa Perisikan Senat menilai sebahagian operasi pengawasan CIA. 

Laporan Associated Press (AP) mendedahkan, pegawai NYPD menyamar ketika dihantar ke kawasan penduduk minoriti untuk memantau kedai buku, bar, kafe dan kelab malam serta polis menggunakan pemberi maklumat yang dikenali sebagai ‘kaki ampu’ masjid untuk mengawasi khutbah. 

“NYPD dianggap jauh melangkaui batas tugas dan menyasarkan komuniti etnik dengan cara ini ia akan melanggar peraturan kebebasan awam jika dilakukan oleh kerajaan persekutuan,” kata AP yang menjelaskan kerjasama antara CIA dan NYPD sebagai belum pernah terjadi sebelum ini. 

Jurucakap polis pula berkata: “Kami tidak mahu minta maaf kerana teknik agresif yang dilakukan sejak serangan 11 September 2001.” Katanya, teknik berkenaan membantu menggagalkan 13 rancangan pengganas di bandar itu. 
“Ia (laporan AP) menunjukkan kami melakukan apa saja yang munasabah untuk menghentikan pengganas daripada membunuh lebih ramai penduduk New York,” kata Timbalan Pe suruhjaya NYPD, Paul Browne menerusi e-melnya. – Reuters

No comments:

Post a Comment